buyer personaSzemélyes márkavírus

„Pfizeres vagy, vagy szputnyikos?”– a vakcinaközösségek hatása identitásunkra

vakcinaközösségek

A magyarok, ha találkoznak, általában panaszkodni kezdenek: „Hogy vagy? Jaj, ne is kérdezd…”. Az angolok automatikusan optimistábbak: „How are you? Fine, thanks”. Az udvariassági kérdések azonban egy ideje háttérbe szorulnak. Jött helyette az aktuális vakcina kérdés: Pfizeres vagy, vagy szputnyikos? Keletit kaptál? Úristen, Astrát? Új kifejezést tanultunk: vakcinaközösségek.

Kommunikációs szempontból talán megegyezhetünk abban, hogy a kormányzati propaganda nem kedvezett a vakcinák azonos megítélésnek elfogadtatásában. Talán ez az oka, hogy hazánkban kardinális kérdéssé vált a vakcinák fajtája.

Mindenki megtalálja a saját csoprotját

Tudjuk, hogy közvetlen környezetünkben ki mivel oltottak, „sajnáljuk” a kínait kapottakat – ha másért nem, mert ők nem jöhetnek velünk a szlovák túránkra – vagy éppen irigyeljük az amerikaiakat. (de már maga a példa is megosztó). Mindenki megtalálja a saját csoportját a közösségi médiában, ahol nyomon követheti a tapasztalatokat, ezáltal csökkentheti a „kognitív disszonanciát” (ez az az érzés, amikor nem vagyunk biztosak, hogy jó „vásárlási” döntést hoztunk-e, és megpróbálunk magunk számára bizonyítékokat szerezni erről).

vakcinaközösségekA csoporthoztartozás identitásunk alapja

Ráadásul a csoportokhoz való tartozás identitásunk fontos építője. Énképünk nagyban függ attól, hogy mely csoprotok tagjai vagyunk, s hogy egyáltalán tartozunk valakikhez. Mert mi csoporton belül hasonlítunk egymáshoz, van bennünk valami közös (a vakcina) és különbözünk más csoportoktól. Ha pedig különbözünk, akkor versengünk is velük, majd elutasítjuk őket.

Én például nő vagyok, aztán marketinges, aztán önálló negyvenes, tanár (is) és köztisztviselő is /vállalkozó és köztisztviselő együtt- no ez külön megérne egy blogcikket / ja és zenész, Frobes rajongó, csak hogy néhány csoportot soroljak, amelyek az én személyiségemet meghatározzák. S most már Pfizeres is.

De vajon mennyire komolyak, tartósak ezek a vakcina-közösségek? Hiszen a különböző oltóanyagok megítélése is napról-napra, akár az aktuális szállítmányok szerint változik.

Valójában melyik csoporthoz tartozunk?

Szociálpszichológusok szerint ezek a csoportok nem maradnak fent hosszú távon. Helyette a fő csoportképző ismérv a beoltottak és a nem beoltottak lesznek, de ez sem orvosi, mint inkább politikai meggyőződés alapján. Ennek oka főleg az, hogy a tipikus vásárlótípusok (buyer personák) hasonló tagjai is teljesen eltérő vakcinákat kaptak, saját közösségében mindenki mindenféle oltásról tud, sokszor még családon belül is. A facebook csoportok viszont hasznosak lehetnek abból a szempontból, hogy annak tagjai információt és megerősítését nyújtsanak egymásnak. Bizonytalan döntési helyzetben ugyanis megnő az igény arra, hogy biztos kapaszkodókat találjunk, hogy megértsük, mi miért történik körülöttünk. Ha pedig a tudomány nem tud (a politika pedig nem is akar) egyértelmű bizonyosságot adni, akkor ezek az önszerveződő csoportok átveszik helyüket.

 

Tiszteletben tartjuk, hogy melyik oltást kaptad (vagy éppen nem kaptál), ehhez kapcsolódó kihívást nem adunk. Ha azonban szeretnéd erősíteni saját márkádat, akkor kapcsolódja ingyenes, 5 napos, személyes márkaépítő kihívásunkhoz! Már csak ezen a héten regisztrálhatsz! Kattints ide a részletekért!