marketingvevőszerzésweboldal

Facebook vagy Saját weboldal? Ne építkezz bérelt földre!

weboldal vagy facebook

“Don’t build on rented land”

Belefutottam egy angol mondásba, (aminek nem találtam magyar megfelelőjét) és amelyről egy aktuális (sőt NAGYON aktuális) marketingdilemma jutott eszembe. A mondás így szól: „Ne építkezz bérlet földre” /don’t build on rented land/

Hogy mi köze ennek a marketinghez? Nagyon egyszerű. Van Facebook oldalad? És weboldalad? És szerinted melyik a fontosabb?

A marketingesek véleménye is megoszlik erről. Van, aki azt mondja, hogy bizonyos vállalkozásoknak elég, ha van egy jó Facebook oldaluk. Akiknek nem praktikus, felesleges weboldalt használni. Ilyenkor általában azokra a kisvállalkozásokara gondolnak, ahol csak 1-2 ember dolgozik, és nincs rá sem idő, sem energia, sem szaktudás (sem pénz), hogy kialakítsanak és fenntartsanak egy weboldalt. Mert a weboldal kezelése állítólag a bevételtermeléstől veszi el a fókuszt, ráadásul a vevők úgyis ott vannak a facebookon is.

Hát szerintem ez badarság (hű, de finom voltam). Weboldal valóban nem mindenkinek azért kell, hogy, azon webáruház üzemeljen, vagy oda remarketing kódokat telepítsenek. Hanem azért, mert a weboldalad a Tied! Emlékszel? „Ne építkezz bérelt földre!”

Az üzletben a legveszélyesebb szám az EGY!

A marketing viszonylag gyorsan változik (na jó, mondjuk azt, hogy villámgyorsan.) Néha – főleg, amikor félévről félévre szinte teljesen új előadásanyagokat készítünk, mert a technika, a fogyasztók magatartása és a környezet miatt szélsebesen vágtat a szakma, amikor folyamatosan tanulnunk kell, olyan gyorsan, hogy könyveket már nem is adnak ki a témában, mert mire megjelenne, már elavult lenne, és ha néhány hétig nem olvasunk szakirodalmat, akkor azt érezzük, hogy a világ gyorsvonatként halad el mellettünk – szóval ilyenkor néha egy kicsit irigylem a matektanárokat, akik jónéhány évig ugyanazokat a tételeket, alapműveleteket, készségeket tanítják a diákjaiknak. Persze csak egy kicsit.

De bármilyen gyorsan is változik a marketing eszköztára, az alapok azért mégiscsak megmaradnak. Bár a klasszikus 4P-t már neveztük 4C-nek 4E-nek és jelenleg 4V-nek, az alapelv ugyanaz.

Talán egy évtizede olvastam (akkor még jelentek meg könyvek a témában) Wolf Gábor klasszikusát a Kisvállalati Marketing Bibliát (Ki emlékszik rá? Még most is ajánlom!) A könyv már több, mint 10 éves, néhány jótanács azonban még ma is aktuális. (Na jó, nem versenyezhet a görög matematikusok több, mint 2000 éves hallhatatlanságával, de azért érdemes megfontolni.)

A stratégiai reklámhelyválasztás második titka így hangzik: „Az első stratégai reklámhelyed mellett szükséged lesz egy második stratégiai reklámhelyre is!”  ert „az üzletben a legrosszabb, legveszélyesebb szám az EGY: egyetlen ügyfél, egyetlen alkalmazott – egyetlen reklámeszköz” – ez utóbbit már John Caples, a sokak szerint valaha élt legjobb szövegíró mondta.

Emlékszik még valaki a 2000-es évek elejére, amikor egyik napról a másikra törvénytelenné vált a spam-elés? Sok-sok vállalkozás veszítetté el az egyetlen csatornáját, ahonnan addig biztosan érkeztek a vevők! De nézzünk vissza csak 1-2 hónapra, mondjuk a Twitterre, ami egy pillanat alatt zárolta Trump fiókját. És gondoljunk Novák Katalin január végi bejelentésére, miszerint a szabályozni kívánják a „nagy technológiai vállalatok” (a Facebook is ilyen) működését.

Téged hogy érintene, ha egyik napról a másikra törölnék a Facebook fiókodat? Mennyi tartalmad (posztok, képek, videók) és mennyi követőd, vevőd tűnne el?

Ez persze nem azt jelenti, hogy ne legyen Facebook oldalad! Legyen, amíg ott van a célcsoportod és el is éred őket! De a tartalmaid legyenek elsődlegesen a saját felületeiden! Legyen egy weboldalad (bármilyen kicsi vagy!), sőt legyen rajta blog, ahol a tartalmaidat elhelyezed, amely hitelessé és szakértővé tesz, bizalmat épít a vevőidben, segít hogy megtaláljanak a keresőkben és amely tartalmakat sikeresen megoszthatod a facebookon, hogy akik ott vannak jelen, azok is megtaláljanak! Tegyél a vevőszerzésed központjába SAJÁT felületet. Például a weboldaladat. Legyen ez az (online) marketinged központja, ahonnan irányítod a folyamatokat, ahova irányítod a vevőidet, amely a tartalmat adja. És ami elad.

És ha angol tartalommarketing szabállyal kezdtük, akkor fejezzük be egy másikkal:

„Spread the gospel” azaz „hirdesd az igét”. Vagyis amikor készen vannak a a saját felületeid (weboldalad, blogod), akkor használd a Facebookot, Linkedint és a közösségi média más – a vevőid által is használt – platformjait, méghozzá arra, hogy megmutasd magad: „Hé emberek itt vagyok, olvassátok a blogomat, gyertek a weboldalamra, bízzatok bennem és vásároljatok tőlem!”

 

Kíváncsi vagy rá, hogy a Te online jelenléted valóban maximálisan támogatja-e a vevőszerzésedet? Most egyszerűen és ingyen megtudhatod: kérd az ingyenes online-jelenlét elemzésünket!

Rajta! Egy próbát megér! Töltsd ki rövid kérdőívünket, mindenféle kötelezettség nélkül.

Sorold fel, hol találkozhatnak veled a vevőid jelenleg! Mi pedig teszünk egy egyszerű javaslatot: hogyan javíthatsz az eléréseden. Mindezt ingyen. Csak hogy megtedd végre az első lépést!