“Don’t build on rented land”
Belefutottam egy angol mondásba, (aminek nem találtam magyar megfelelőjét) és amelyről egy aktuális (sőt NAGYON aktuális) marketingdilemma jutott eszembe. A mondás így szól: „Ne építkezz bérlet földre” /don’t build on rented land/
Hogy mi köze ennek a marketinghez? Nagyon egyszerű. Van Facebook oldalad? És weboldalad? És szerinted melyik a fontosabb?
A marketingesek véleménye is megoszlik erről. Van, aki azt mondja, hogy bizonyos vállalkozásoknak elég, ha van egy jó Facebook oldaluk. Akiknek nem praktikus, felesleges weboldalt használni. Ilyenkor általában azokra a kisvállalkozásokara gondolnak, ahol csak 1-2 ember dolgozik, és nincs rá sem idő, sem energia, sem szaktudás (sem pénz), hogy kialakítsanak és fenntartsanak egy weboldalt. Mert a weboldal kezelése állítólag a bevételtermeléstől veszi el a fókuszt, ráadásul a vevők úgyis ott vannak a facebookon is.
Hát szerintem ez badarság (hű, de finom voltam). Weboldal valóban nem mindenkinek azért kell, hogy, azon webáruház üzemeljen, vagy oda remarketing kódokat telepítsenek. Hanem azért, mert a weboldalad a Tied! Emlékszel? „Ne építkezz bérelt földre!”
Az üzletben a legveszélyesebb szám az EGY!
A marketing viszonylag gyorsan változik (na jó, mondjuk azt, hogy villámgyorsan.) Néha – főleg, amikor félévről félévre szinte teljesen új előadásanyagokat készítünk, mert a technika, a fogyasztók magatartása és a környezet miatt szélsebesen vágtat a szakma, amikor folyamatosan tanulnunk kell, olyan gyorsan, hogy könyveket már nem is adnak ki a témában, mert mire megjelenne, már elavult lenne, és ha néhány hétig nem olvasunk szakirodalmat, akkor azt érezzük, hogy a világ gyorsvonatként halad el mellettünk – szóval ilyenkor néha egy kicsit irigylem a matektanárokat, akik jónéhány évig ugyanazokat a tételeket, alapműveleteket, készségeket tanítják a diákjaiknak. Persze csak egy kicsit.
De bármilyen gyorsan is változik a marketing eszköztára, az alapok azért mégiscsak megmaradnak. Bár a klasszikus 4P-t már neveztük 4C-nek 4E-nek és jelenleg 4V-nek, az alapelv ugyanaz.
Talán egy évtizede olvastam (akkor még jelentek meg könyvek a témában) Wolf Gábor klasszikusát a Kisvállalati Marketing Bibliát (Ki emlékszik rá? Még most is ajánlom!) A könyv már több, mint 10 éves, néhány jótanács azonban még ma is aktuális. (Na jó, nem versenyezhet a görög matematikusok több, mint 2000 éves hallhatatlanságával, de azért érdemes megfontolni.)
A stratégiai reklámhelyválasztás második titka így hangzik: „Az első stratégai reklámhelyed mellett szükséged lesz egy második stratégiai reklámhelyre is!” ert „az üzletben a legrosszabb, legveszélyesebb szám az EGY: egyetlen ügyfél, egyetlen alkalmazott – egyetlen reklámeszköz” – ez utóbbit már John Caples, a sokak szerint valaha élt legjobb szövegíró mondta.
Emlékszik még valaki a 2000-es évek elejére, amikor egyik napról a másikra törvénytelenné vált a spam-elés? Sok-sok vállalkozás veszítetté el az egyetlen csatornáját, ahonnan addig biztosan érkeztek a vevők! De nézzünk vissza csak 1-2 hónapra, mondjuk a Twitterre, ami egy pillanat alatt zárolta Trump fiókját. És gondoljunk Novák Katalin január végi bejelentésére, miszerint a szabályozni kívánják a „nagy technológiai vállalatok” (a Facebook is ilyen) működését.
Téged hogy érintene, ha egyik napról a másikra törölnék a Facebook fiókodat? Mennyi tartalmad (posztok, képek, videók) és mennyi követőd, vevőd tűnne el?
Ez persze nem azt jelenti, hogy ne legyen Facebook oldalad! Legyen, amíg ott van a célcsoportod és el is éred őket! De a tartalmaid legyenek elsődlegesen a saját felületeiden! Legyen egy weboldalad (bármilyen kicsi vagy!), sőt legyen rajta blog, ahol a tartalmaidat elhelyezed, amely hitelessé és szakértővé tesz, bizalmat épít a vevőidben, segít hogy megtaláljanak a keresőkben és amely tartalmakat sikeresen megoszthatod a facebookon, hogy akik ott vannak jelen, azok is megtaláljanak! Tegyél a vevőszerzésed központjába SAJÁT felületet. Például a weboldaladat. Legyen ez az (online) marketinged központja, ahonnan irányítod a folyamatokat, ahova irányítod a vevőidet, amely a tartalmat adja. És ami elad.
És ha angol tartalommarketing szabállyal kezdtük, akkor fejezzük be egy másikkal:
„Spread the gospel” azaz „hirdesd az igét”. Vagyis amikor készen vannak a a saját felületeid (weboldalad, blogod), akkor használd a Facebookot, Linkedint és a közösségi média más – a vevőid által is használt – platformjait, méghozzá arra, hogy megmutasd magad: „Hé emberek itt vagyok, olvassátok a blogomat, gyertek a weboldalamra, bízzatok bennem és vásároljatok tőlem!”
Kíváncsi vagy rá, hogy a Te online jelenléted valóban maximálisan támogatja-e a vevőszerzésedet? Most egyszerűen és ingyen megtudhatod: kérd az ingyenes online-jelenlét elemzésünket!
Rajta! Egy próbát megér! Töltsd ki rövid kérdőívünket, mindenféle kötelezettség nélkül.
Sorold fel, hol találkozhatnak veled a vevőid jelenleg! Mi pedig teszünk egy egyszerű javaslatot: hogyan javíthatsz az eléréseden. Mindezt ingyen. Csak hogy megtedd végre az első lépést!