marketingmarketingtervezésvállakozás

[Házi feladat] – Marketingtervezés

marketingtervezés és kávé

Nagyon szeretek beszélgetni vállalkozásba éppen belekezdőkkel vagy már vén öreg rókákkal vállalkozásukról, üzletükről, az életükről. Ez még nem marketingtervezés, inkább inspiráló beszélgetések, 2-3 óra alatt végig beszéljük a vállalkozás céljait, felépítését, problémáit, még egy ötletbörze is belefér a hogyan tovább kérdésen.

(Létre is hoztunk erre egy külön szolgáltatást, Kávé és Koncepció névvel, amikor egy jó kávé mellett segítünk elindulni. Mi kérdezünk, a partner válaszol, mesél, a végeredmény pedig egy koncepcióterv és iránymutatás lesz. De ne kalandozzunk el, ez most TÉNYLEG nem a reklám helye. Csak a szívem csücske)

Az induláshoz elég a lelkesedés…

Amikor igazán beindulunk, akkor alig lehet lelőni az ötleteket, szinte nem marad idő mindent leírni, rögzíteni az utókornak. Van, hogy egy kis bugyuta, vagy éppen hihetetlen alapötletből igen izgalmas jövőkép, elképzelés alakul ki. És önző módon én is sokat tanulok ezekből a beszélgetésekből. A vállalkozás vezetésében, gondolkodásmódban, motivációban de még marketingötletekben is van, hogy meglepnek a beszélgetőpartnereim. Néha nem is kérek pénz ezért a tanácsadásért (ha valóban tanulok belőle, vagy ha azt látom, hogy egy induló vállalkozónak ezzel is segíteni tudok). De a félreértések elkerülése végett: ez nem marketingtervezés!

…de a sikerhez több kell: a marketingtervezés!

A tervezés nem ötletelés, hanem egy átgondolt rendszer szerint zajlik, amelynek eredménye nem száll el a levegőben, hanem leírt tervek formájában írásban is elkészül. A folyamat a következő: célok meghatározása, eszközök kiválasztása, eszközök beillesztése a marketingrendszeredbe. Ezért ha jó tervet akarsz, akkor neked is készülni kell, el kell végezni a házi feladatot a tervezés megkezdése előtt.

A következőket tedd [Házi feladat]:

  1. Gondold át, mire kell a terv, melyik piacra, melyik termékcsoportra vonatkozzon. A terv mindig egy piacra, egy célcsoportra vonatkozik. Ha a céged több piacon is jelen van, akkor azokra külön kell tervezni. Az egyes piacok másképp viselkednek, másmilyen a verseny és mások lesznek az eszközök is, amik működnek. Hiába ugyanaz a termék, ha a vevők teljesen mások, máshogyan viselkednek, más szempontok alapján döntenek – például egy céges és egy lakossági piac esetén. Ha például kávézód van, ugyanazt a kávét más okból, másokkal közösen és más formában veszi meg egy fiatal srác, aki a randin le akarja nyűgözni barátnőjét, mint a nagymama, aki egy jégkását is vesz az unokájának séta közben, vagy aki éppen a barátnőivel együtt krémesezik. Ha több eltérő termékcsoport vagy piac van, akkor is több terv kell.
    Szedd össze, mit tudsz már a piacról, a vevőidről. Amiről nem tudunk azt nem tudjuk felhasználni sem – márpedig a piacodat és a vevőidet Te ismered a legjobban, nincs az a külsős aki Nálad többet tudna róla – vagy ha igen, akkor bajban vagy. 🙂
  2. Határozz meg célokat. Mit szeretnél elérni ezen a piacon? Ezt már akár együtt is ki lehet találni, de gondold át hogyan alakul a verseny, mi történt múlt évben, merre halad a piac – ezeket kell figyelembe venni, ha reális célokat akarunk. A célokhoz rögtön kellenek a mutatók és a mérőszámok (KPI) is – vagyis hogy hogyan lehet nyomon követni a célok alakulását, honnan tudod, hogy sikeres voltál-e.
  3. Gyűjtsd össze az adatokat! Érdemes kiszámolni például, hogy mennyibe kerül egy vevőd megszerzése (vevőérték), azt hogy mennyibe kerül egy újabb termék eladása és az értékesítés maga. Fontos kiindulópont, hogy mennyit költhetsz a marketingre, de a pénzügyi oldalt se hasra ütés szerűen állítsd be. Az előző időszak számai viszont sokat segítenek. Néha a költség-oldalon is lehet eredményt elérni, vagy észre venni, hogy az új vevők vagy a régiek lehetnek a növekedés kulcsai.
  4. Vizsgáld meg a vállalkozásod: ki vesz/vehet részt a folyamatokban? A tervet feladatokra, folyamatokra kell bontani, meg kell mondani, ki hajtja végre. Ha nincs belső erőforrás, vagy nem hatékony, akkor mindenképpen be kell vonni valakit. A kollégák feladatait nem lehet csak úgy gondolkodás nélkül megnövelni, az ugyanis a hatékonyság rovására megy majd. A terv végeredménye határidőket, felelősöket kell tartalmazzon. (Van, hogy a Facebook kezelését vagy a blogot meg tudja csinálni egy kolléga, de nem gyakori. Eddig ennyire ráértek? Vagy ez valaminek a rovására fog menni? Az se jó, ha az eddigi 8 helyett mostantól 10 órát dolgozik ugyanannyiért…:)

 

Szóval készülj fel! Sőt: oszd meg velünk is ezeket előre, hogy mi is felkészülhessünk. Persze, hogy vérprofik vagyunk, meg iszonyat okosak, de ettől még át kell néznünk nekünk is az adatokat, megismerni a piacot, átgondolni a lehetőségeket. A tanácsadó is készül a cégre, ha nem egy általános, egykaptafa tanácsot akar adni. Ha a rohanásban, a sok munka miatt ez elmarad, akkor azt érezni fogod a tervezés közben – és látni fogod, hogy több időbe telik a terv véglegesítése.

Szóval előbb a házi feladat, aztán lehet JELENTKEZNI!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.