buyer personamarketingmarketingtervezés

Tipikus vevő, ahogy az IKEA tanítja [buyer persona]

Ma az IKEÁ-ban jártam. Nem vagyok nagy IKEA-s, bár szeretem őket. Marketingesként legfőképpen a kreativitásukat, amelyet az egyemen is sokszor példaként hozok a diákoknak. Tényleg tanítani lehet. (Karácsonyi kreatív kampányukról ITT írtam is nemrég)

A kreativitástól és a profi marketingtől eltekintve azonban azt hiszem, nem én vagyok a célcsoport és ezt bizonyára ők is tudják (hogy miért, hamarosan bebizonyítom…).

Ma viszont ismét láttam valamit, amit tanítani kell! Amikor marketingről van szó, akkor az elsők között meghatározzuk a célcsoportot. Ennek egyik módszere, az ún. buyer personak vagyis tipikus vevők megalkotása. Annak leírása, hogy kik is azok, akiknek leginkább eladod a termékedet?

A „Buyer persona”-t magunknak készítjük, s ez alapján, a tipikus vevőnk stílusát figyelembe véve – fogalmazzuk majd meg az üzeneteinket és használjuk, az általuk is preferált kommunikációs csatornákat. Sokat dolgozunk rajta, hogy észrevétlenül rádöbbenjenek: nekik a mi termékünk kell, hiszen az éppen nekik való.

Erre jön az IKEA és mit csinál? Nemes egyszerűséggel kiírja a falra, hogy ki a buyer personája: ha tetszik az adott összeállítás, szoba, akkor kétséged sem legyen, hogy az neked való, illetve ha Rád vonatkozik a kiírás, akkor még inkább tetszen az ajánlat. (hiszen Neked szól, nem?

Lefotóztam néhányat, az biztos, hogy beviszem marketing órára példának. Te pedig, ha vállalkozol, készítsd el ugyanezt a saját ügyfeleidről.

Nem kell, hogy Te is kitedd a falra. De legyen a birtokodba, és építsd az egész tevékenységedet ezekre a vevőprofilokra!

Ugye nagyszerű: a MINDENKINEK kínálunk konyhát üzenete helyett valóban mindenki magára ismer. Mintha személy szerint éppen hozzá szólnának.

Már csak egy kérdés van: hogyan készítsd el? Honnan tudod, hogy ki a Te tipikus vevőd? Ha szerencséd van, akkor találkozol velük nap, mint nap, és TUDOD. Ha nem ennyire egyértelmű, akkor adatokat keresel a cégben: számlákat, vevő regisztrációkat, ahol információt találsz róluk. Munkaruhát árulsz? Vajon a multik vásárolnak tőled inkább, vagy a kisvállalkozók? Inkább a kőművesek térnek be hozzád, vagy több a kisiparos festő, tapétázó. Esteleg villanyszerelő, akiknek speciális munkaruhára van szüksége?

Cukrászdád van: milyen alkalomra szoktak tortát rendelni? 1-10 éves üzeneteket kell a tortákra írnod, vagy inkább a 30-40-es vicces tortákat kérik nálad?

Üzemeltetünk egy webshopot, ahol speckó reklámajándékot találtok (nem gumitoll és textil szatyor…) – ez itt a reklám helye… – ahol a vásárlóink a fiatal anyukák, akik szeretnék valami menő dologgal meglepni „Apát” /Tudjátok van az a kisgyerekes állapot, amikor a férfiak és nők is elvszítik a nevüket és egyszerűen apának és anyának hívják egymást…/. Hogy honnan tudjuk? Mert a legtöbb szöveg, amit gravírozásra kérne, így szól: Szeretünk Apa!

Ha csak egy dolgon elgondolkozol a cikk alapján, akkor legyen ez: KI aTE tipkus vevőd? (több csoport is létezik! alkoss meg, ahányat csak tudsz)

Úgy érzed, ez neked nem megy, hiszen te “mindenkinek” kínálod a termékedet, bárki megveheti?

Nos három lehetőséged van.

1. OPCIÓ

Tanácsot kész egy marketingestől (tőlünk?), aki néhány kérdéssel rávezet a helyes válaszra, segít abban, hogy milyen adatokat gyűjts.

2. OPCIÓ

Ha ezt Te is meg tudod csinálni, akkor vegyél elő egy papírt, csinálj rá 3 oszlopot, és írj fel korábbi ügyfélneveket:

  1. oszlop: kik voltak azok a vevőid, akiktől a tavalyi év folyamán a legnagyobb profitod származott?
  2. oszlop: kik azok, akik a legelégedettebbek voltak a termékeddel, esetleg rendszeresen ajánlanak is Téged? és végül a
  3. oszlop: kik azok a vevőid, akik a tavalyi év folyamán megédesítették a napjaidat? Akiknek örültél, ha velük beszélhettél?

Nem feltétlenül ugyanazokat a neveket írtad le. Lehet, hogy volt néhány igazán jelentős vevőd, akik egy csomó pénzt fizettek, de utáltad őket és görcsbe rándult a gyomrod, ha az ő nevüket írta ki a telefonod, persze megcsináltad, mert hát van az a pénz…

és lehet, hogy voltak olyanok, akik mintavevők, aranyosak, kedvesek, sokat segítettél nekik, de nem belőlük fogsz meggazdagodni…

Mégis gondold végig, mi a közös bennük? Mindegyikük nő? vagy a legtöbbjük tömegközlekedik autó helyett? vagy valamiért megtaláltak az éttermek? Csak Te tudhatod mi. Ha megvannak ezek a közös vonások, akkor már csak le kell írnod a jellemzőiket és készen is vagy. Mert hát ilyen, tipikus, mondhatni optimális vevőket szeretnél, nem?

3. OPCIÓ

Meg tudod Te is csinálni, de egy kis felügyelet nem ártana, nehogy hibás úton indulj? Gyere el marketingtervezés tréningünkre, hogy biztos legyél a dolgodban, mire építsd fel egész éves marketingedet!

/képek forrása: ikea.hu, youtube.com/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.